25 Iulie 2024Sursa: IPJ BUZĂU

PRINCIPALELE REPERE ALE ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE DE INSPECTORATUL DE POLIŢIE JUDEŢEAN BUZĂU ÎN PRIMELE 6 LUNI ALE ANULUI 2024

În primele 6 luni ale anului 2024, activitățile polițiștilor din Buzău au fost concentrate pe creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, protejarea vieții, integrității corporale și a patrimoniului acestora. Intervenții operative la peste 7.000 de evenimente sesizate.

 

În primele 6 luni, activitatea poliţiştilor din cadrul Inspectoratul de Poliţie Judeţean Buzău a fost caracterizată de desfăşurarea unei game extinse de activităţi specifice, axate pe asigurarea unui serviciu poliţienesc, profesional şi de calitate.

Activitățile polițiștilor au fost concentrate pe creșterea gradului de siguranță a cetățenilor, protejarea vieții, integrității corporale și a patrimoniului acestora.

Polițiștii din Buzău au organizat aproximativ 700 de activităţi cu caracter preventiv cu diferite grupuri țintă, în cadrul cărora au fost distribuite peste 30.000 de materiale cu recomandări preventive şi au fost informaţi peste 44.000 de cetăţeni cu privire la măsurile minime de protecţie pe care le pot adopta.

Totodată, au fost desfăşurate activități specifice în cadrul a paisprezece campanii şi proiecte naționale de prevenire, Proiectului Național „Fără discriminare” – cu scopul creșterii gradului de informare a mai multor categorii sociale în domeniile anti-discriminare și prevenirea infracțiunilor motivate de ură, Campania națională „Portul sau folosirea de obiecte periculoase”- cu scopul informării și conștientizării elevilor cu privire la riscurile asociate utilizării unor astfel de obiecte, Campania națională „Dincolo de aparenţe” - pentru prevenirea şi combaterea consumului de droguri în rândul elevilor, Proiectului Național „Plecatul de acasă nu e o soluție”cu scopul prevenirii disparițiilor de minori și a plecărilor voluntare, campania de informare cu privire la prevederile Legii 213/2023 şi „Campania națională de prevenire a apelurilor abuzive la Numărul Unic de Urgență 112”, a fost finalizată campania naţională de prevenire  „Bright Sky”.

În paralel, au fost derulate proiecte educaţionale încheiate cu unităţi de învăţământ/centre culturale, în cadrul cărora au fost desfășurate activități pe linia prevenirii delincvenței juvenile, a victimizării minorilor şi pentru reducerea riscului rutier.

În primele 6 luni, poliţiştii Inspectoratului de Poliție Județean Buzău au intervenit la 7358 de sesizări prins Sistemul Național Unic pentru Aapeluri de Urgență 112, dintre acestea 2493 fiind în mediul urban.

          Deși, în această perioadă, poliţiştii din cadrul unităţii noastre au desfăşurat concomitent o gamă extinsă de activităţi, serviciul public a fost unul eficient, astfel că în județul Buzău nu au fost înregistrate evenimente deosebite de natură a afecta grav ordinea și siguranța publică.

 

Siguranţa rutieră

 

Creșterea gradului de siguranță rutieră reprezintă una dintre principalele priorități ale Inspectoratului de Poliție Județean Buzău.

Activitățile polițiștilor rutieri s-au adaptat în permanență la specificul riscului rutier în funcție de dinamica valorilor de trafic, astfel că nu au fost înregistrate evenimente rutiere cu un puternic impact.

Au fost desfășurate peste 500 de acţiuni şi controale, context în care au fost constatate aproximativ 28.000 de contravenţii la regimul circulaţiei, fiind reţinute 3.561 de permise în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce. Totodată, au fost retrase până la remedierea defecţiunilor 708 de certificate de înmatriculare.

În primele 6 luni ale anului curent, polițiștii au constatat 435 de infracţiuni la regimul circulaţiei rutiere, 37 vizând conducerea autovehiculelor sub influența alcoolului sau a unor substanțe psihoactive.

Evoluţia accidentelor grave de circulaţie a înregistrat scăderi, atât în ceea ce priveşte numărul, cât şi urmările acestora. Astfel, în prima jumătate a anului, s-au înregistrat 24 de accidente grave de circulație, comparativ celor 30 înregistrate în prima jumătate a anului 2023, fiind înregistrate scăderi în ceea ce privește numărul persoanelor rănite grav, de la 14 în primul semestru al anului 2023, la 11 în această jumătate a anului. 14 persoane au decedat în accidente rutiere în prima jumătate a anului 2024, cu 5 persoane mai puțin faţă de aceeași perioadă a anului precedent.

Principalele cauze generatoare de accidente rutiere au fost indisciplina pietonală, viteza neadaptată la condițiile de drum, abateri ale bicicliştilor și neacordarea de prioritate pietonilor aflaţi în traversarea regulamentară a drumului.

 

 

Criminalitatea economico – financiară:

 

În primele 6 luni ale anului 2024, activitatea de constatare a faptelor de natură economico-financiară desfăşurată de poliţiştii Inspectoratului de Poliție Județean Buzău s-a concretizat în 103 infracțiuni, la acestea adăugându-se 17 infracţiuni constatate în dosare penale.

Analizând activitatea desfăşurată în domeniul evaziunii fiscale, au fost constatate 23 infracțiuni, cu un prejudiciu recuperat de 2.425.690 lei.

La acesta se adaugă măsuri asigurătorii aplicate de 10.840.150 lei.

În perioada de referință, s-a dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale față de 23 persoane, iar față de 2 dintre aceste persoane a fost dispusă măsura preventivă.

 

Regimul Armelor, Explozivilor şi Substanţelor Periculoase

 

În primul semestru al anului 2024, polițiștii din Buzău au derulat activităţi atât în baza acţiunilor naţionale, cât şi a celor proprii, fiind constatate 48 de infracţiuni, ponderea deţinând-o constatările la Codul Penal privind nerespectarea regimului armelor şi muniţiilor, Legea 407/2006 privind vânătoarea şi protecţia fondului cinegetic, Legea 126/1995 privind regimul materiilor explozive și OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului.

Au fost executate 35 de percheziţii domiciliare pe toate liniile de muncă din competenţă.

O prioritate de acţiune a fost reprezentată de identificarea şi constatarea cazurilor în care sunt deţinute contrar prevederilor legale arme, explozivi şi substanţe periculoase, de natură a constitui stări de pericol la adresa ordinii publice sau a siguranţei naţionale.

În total, în cursul celor 6 luni, au fost indisponibilizate 679 de arme de foc, dintre care 179 de arme letale şi 446 de arme neletale, precum și 4779  bucăți cartuşe sau elemente muniție.

A fost luată măsura anulării dreptului de deţinere, port şi folosire arme şi muniţii în 69 de cazuri, iar în 23 de cazuri au fost aplicate sancțiuni contravenționale.

          În ceea ce privește regimul materiilor explozive, în acest domeniu de activitate au fost constatate 5 infracțiuni şi indisponibilizate 420 de kilograme de articole pirotehnice.

          Pe linia de muncă substanțe periculoase, au fost constatate 13 infracțiuni privind protecția mediului (depozitarea îngrăşămintelor chimice în spaţii neprotejate, neluarea măsurilor de eliminare totală a deşeurilor periculoase), fiind indisponibilizată cantitatea de 2.5 kg şi 109 litri deşeuri şi substanţe periculoase precum și peste 8.300 tone deșeuri, descoperite în urma controalelor ca fiind cu termen de valabilitate expirat  sau despre care există suspiciunea contrafacerii precum şi substanţe deţinute ilegal.

          Totodată, în perioada analizată, în domeniul combaterii braconajului cinegetic, au fost constatate 7 infracţiuni. Au fost ridicate, în vederea confiscării, 114 kilograme de carne vânat, 7 trofee/exemplare și 12 lațuri.

          Analiza indicatorilor statistici în domeniu evidenţiază în continuare faptul că judeţul Buzău nu reprezintă o piaţă ilegală pentru operaţiuni cu arme şi muniţii, fenomenul având un caracter izolat, cu manifestări simple, fără pericol social ridicat şi fără un impact deosebit.         

 

 

Infracţionalitatea în domeniile silvicultură şi piscicultură:

 

În perioada analizată, poliţiştii inspectoratului au desfășurat peste 180 de acțiuni și controale pe linia prevenirii şi combaterii delictelor silvice şi a faptelor ilegale asociate din tăierea arborilor, circulaţia, depozitarea, prelucrarea primară şi comercializarea materialelor lemnoase.

Polițiștii au aplicat 101 sancţiuni contravenţionale în conformitate cu prevederile Legii nr.171/2010 privind stabilirea și sancționarea contravenţiilor silvice, fiind confiscaţi aproximativ 305 metri cubi de material lemnos.

În această perioadă, la nivelul inspectoratului au fost constatate 48 infracţiuni la regimul silvic, reprezentând fapte penale privind tăieri ilegale şi furturi de arbori.

De asemenea, în perioada analizată, poliţiştii au documentat activitatea infracţională şi au propus trimiterea în judecată a 13 persoane cercetate pentru infracţiuni silvice.

În domeniul pescuitului şi acvaculturii, în cursul perioadei analizate a fost efectuat un control pe această linie, fără a fi sesizate și nici constatate fapte penale ce intră sub incidența Legii 176/2024 privind pescuitul și protecția resursei acvatice vii. 

 

 

Protecţia animalelor

 

În scopul educării și informării populației, au fost desfășurate activități preventive atât în mediul rural, cât şi în mediul urban, diseminarea mesajului instituţional realizându-se inclusiv prin colaborarea cu reprezentanţii mass-mediei locale.

În perioada analizată, au fost demarate cercetări în cazul a 21 de infracţiuni ce intră în competenţa structurii.

 

 

Pregătirea profesională

 

Serviciul Pregătire Profesională a gestionat pregătirea personalului unităţii prin participarea la cursuri / activităţi de pregătire desfăşurate în cadrul instituţiilor de învăţământ specializate din subordinea ministerului, dar şi din afara acestuia sau chiar în străinătate.

De asemenea, au fost organizate activităţile de tutelă profesională / definitivare în profesie pentru personalul nou încadrat sau care a schimbat linia de muncă.

În cursul primelor 6 luni ale anului 2024, Serviciul de Pregătire Profesională a organizat şi gestionat peste 70 de module şi activităţi de pregătire, respectiv sesiuni de instruire în domeniul tacticii poliţieneşti, conducere în regim prioritar, acordarea primului ajutor şi tragere cu armamentul din dotare.

 

  •  

 

În urma investigării tehnico-ştiinţifice a locului faptei şi a deplasărilor în teren, specialiştii criminalişti au ridicat din câmpul infracţional 2124 de urme / probe de toate genurile, iar prin activitățile desfășurate în condiții de laborator și prin exploatarea bazelor de date specifice, au realizat 125 de identificări criminalistice în 109 cauze penale.

 

 

Resurse umane şi logistice

 

În primele 6 luni ale anului 2024 au fost încadrați 24 de polițiști. Dintre aceștia, 6 sunt absolveți ai Școlii de Agenți de poliție „Vasile Lascăr” Câmpina, iar 18 polițiști au fost încadrați de la alte unități ale Ministerului Afacerilor Interne.

Din punct de vedere logistic, în cursul anului trecut, au fost demarate proceduri specifice şi realizate investiţii privind amenajări interioare şi exterioare la sediile mai multor subunităţi din mediul rural, precum şi amenajări generale pentru spaţiile destinate pregătirii profesionale a poliţiştilor.

Pe lângă terminalele mobile existente, au fost achiziționate 135 de terminale pe care, pe lângă aplicațiile deja funcționale, rulează și aplicația eDAC, noul sistem de verificare a documentelor, operaționalizat în contextul aderării României la Schengen.

 

 

 

Polițiștii din Buzău vor continua să acționeze specializat, pentru menţinerea unui climat de ordine şi siguranţă publică optim, cu prioritatea interesului public, fiecare activitate realizându-se în interesul persoanei, al comunității, precum și în sprijinul celorlalte instituții ale statului, exclusiv pe baza și în executarea legii.

Vor fi intensificate acțiunile pentru prevenirea şi combaterea activităţilor ilicite pe linia exploatării, transportului, prelucrării şi comercializării materialului lemons și vor fi continuate demersurile pentru asigurarea climatului de legalitate a mediului de afaceri în domeniile de referinţă prin combaterea evaziunii fiscale, contrabandei, corupţiei, contrafacerii de mărfuri, a infracţiunilor din domeniul achiziţiilor publice, precum şi prin protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene.

De asemenea, poliţiştii din Buzău vor continua activitățile de pregătire și specializare a personalului, inclusiv în ceea ce privește operaționalizarea Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică, începând cu data de 01.10.2024.